Youth Holidays


Met de grote vakantie in het vooruitzicht, is er de terugkeer van de Youth Holidays (voorheen gekend als Go Unlimited). Hiermee kunnen jongeren onder de 26 jaar gedurende een week of maand onbeperkt reizen met de trein in België, dit vanaf 1 juli tot en met 31 augustus. Het tarief zal beschikbaar zijn vanaf 1 juni.

Voor de aankoop kan je terecht aan het loket, automaat of de NMBS-website. De Youth Holidays wordt op je Mobib-kaart gezet en je kan onbeperkt in 2de klasse reizen gedurende 7 of 31 dagen, afhankelijk van de gekozen optie. Eenvoudig en snel.

Je kan de Youth Holidays ook via de app van de NMBS kopen. De Pass wordt dan op je GSM of tablet geladen. Let in dit geval wel op de gebruiksvoorwaarden: je dient namelijk elk traject in de app te valideren door het vertrek- en eindstation in te geven, samen met de reisdatum.

Ombudsrail vreest dat deze manier van werken aan de basis zou kunnen liggen van vele regularisaties*. Vergeet je een traject in te geven? Regularisatie. Vergis je je van datum? Regularisatie. Uiteindelijk moeten we stellen dat de aankoop via de app het gebruik van de Youth Holidays niet vergemakkelijkt, wat toch een spijtige zaak is.

Zowel op je Mobib als via de app moet je ook rekening houden met de periode waarin je de Youth Holidays mag gebruiken: van 1 juli tot 31 augustus. Koop je dit vervoerbewijs op 15 augustus voor één maand, weet dan dat de geldigheid op 31 augustus verstrijkt. Ook al heb je er maar 16 dagen gebruik van gemaakt.

Merk ook op dat een klasverhoging mogelijk is, maar dat de Youth Holiday niet terugbetaalbaar is en evenmin recht geeft op enige compensatie bij vertragingen.

Alle officiële informatie vind je op de website van de NMBS

Ondervind je problemen bij de aankoop of het gebruik, contacteer dan de NMBS via 02/528.28.28 of maak gebruik van het NMBS invulformulier.

Als je geen antwoord krijgt, of je kan je niet vinden in het verkregen antwoord, aarzel dan zeker niet ons te contacteren. Je dossier wordt dan door ons onderzocht.


* Regularisatie: als je volgens de treinbegeleider geen geldig vervoerbewijs bezit, moet je een ticket aan boordtarief kopen (supplement van 7 euro). Als je dit niet kan, mag of wil, dan ontvang je van de treinbegeleider een voorstel tot regularisatie dat minstens 75 euro kost. Ga je akkoord met de regularisatie, dan moet je ze binnen de 14 kalenderdagen betalen om een (duurdere) administratieve boete te vermijden. Ga je niet akkoord, dien dan een klacht in (zie hierboven).

* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.

share