Wijziging tarieven NMBS vanaf 1 februari 2025



Vanaf 1 februari 2025 past de NMBS de tarieven van tal van haar producten aan. De tariefwijzigingen volgen de consumptieprijsindex en zijn volgens de NMBS conform de bepalingen van het openbaredienstcontract met de overheid. De NMBS publiceerde een bericht met een samenvatting van de wijzigingen: https://press.nmbs.be/nmbs-past-haar-tarieven-aan-op-1-februari-2025 

Bij de aankoop van een ticket is het belangrijk om de juiste formule voor jou te kiezen. 

De NMBS lanceerde op 10/12/2024 een nieuwe aankoopmodule op haar website. Volgens de NMBS zoekt deze module het ideale ticket voor jou op basis van verschillende factoren (leeftijd, vertrek, bestemming, kortingen). Let hier wel op! Bepaalde specifieke producten zijn nog niet opgenomen in dit nieuwe systeem zoals het Discovery Ticket, Bravo! Ticket, Event Train Ticket of de Youth Holidays. Multi’s (vb. Standard Multi, Youth Multi, Local Multi) kunnen ook niet via de website gekocht worden.

De NMBS-app en de verkoopautomaten blijven voorlopig werken met het oude systeem.

In de NMBS-app krijgt je een overzicht van de verschillende tarieven. Klik zeker ook op de optie “Toon meer tickets” onderaan het scherm. Informatie over Multi’s kan je in dit overzicht ook terugvinden. Kijk zeker goed na wat voor jou de beste oplossing is.

Wij geven je nog enkele tips:

  • Op de website van de NMBS vind je meer informatie over de voorwaarden van de verschillende producten.

  • Koop je een ticket aan het loket? Vraag expliciet aan de loketbediende wat voor jou het meest voordelige tarief is.

  • Kocht je een duurder ticket terwijl je recht had op een goedkopere optie? Contacteer dan best onmiddellijk de NMBS. Soms kan je een terugbetaling aanvragen. Een biljet, aangekocht via het loket of de automaat, kan terugbetaald worden tot de dag vóór de reis. Op de dag zelf kan dit binnen de 30 minuten na de aankoop.

  • Is er geen loket in het station, of is het gesloten, dan contacteer je best zo snel mogelijk de NMBS op het nummer 02 607 30 00, of vul je het contactformulier in. Hou alle bewijsstukken goed bij (foutief biljet, rekeninguittreksel, betalingsbewijs, eventueel correct biljet aangekocht ter vervanging, …)

Opgelet! Aankopen via de website van de NMBS of via haar app zijn in de meeste gevallen niet terugbetaalbaar.

Heb je een klacht of een vraag over de producten van de NMBS? Contacteer eerst de klantendienst van de NMBS.

Als je niet tevreden bent met het antwoord van de NMBS, of als je geen antwoord krijgt binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.


* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.
Foto: copyright NMBS

share