Wanneer vervalt mijn abonnement?
Tot wanneer loopt mijn treinabonnement nu weer? Misschien heb je je dit al eens afgevraagd. Wij krijgen soms klachten van reizigers die de vervaldatum uit het oog verloren en hierdoor een ticket aan boordtarief moesten kopen of een boete ontvingen. We geven je enkele tips om zelf na te gaan hoe lang je abonnement nog geldig is:
Tip 1: Bewaar het “bewijs van opgeladen contract”
Bij de aankoop of verlenging van je abonnement aan het loket of aan de ticketautomaat, krijg je een bewijs met daarop de start- en einddatum van het abonnement. Je kan dit document plooien en bij je MOBIB-kaart steken.
Tip 2: Controleer je abonnement online via “MyNMBS”
Als je een “MyNMBS”-account hebt kan je de geldigheid van je abonnement online controleren. Log in en ga naar de rubriek “Verleng je abonnement online”.
Tip 3: Ga naar het loket
De loketbediende kan de geldigheidsduur van je abonnement voor je nagaan.
Tip 4: Controleer de gegevens op je MOBIB-kaart aan een verkoopautomaat
Aan de ticketautomaten van de NMBS kan je de gegevens op je MOBIB-kaart consulteren. Plaats hiervoor de MOBIB-kaart op de daarvoor voorziene lezer.
Tip 5: Controleer de inhoud van je MOBIB-kaart via de My MoBIB-app
Je kan de gegevens op je kaart ook raadplegen via de My MoBIB-app. Opgelet! Deze app is enkel beschikbaar voor Android smartphones met NFC-technologie en vind je in de Play Store terug als “MoBIB kaartlezer (NFC)”.
Tip 6: Vraag raad aan een treinbegeleider
Je kan tijdens een controle aan de treinbegeleider vragen hoe lang je abonnement nog geldig is.