Voordelige tarieven voor kinderen onder de 12 jaar
Kinderen jonger dan 12 jaar reizen gratis wanneer ze worden begeleid door een reiziger van 12 jaar of ouder die over een geldig vervoerbewijs voor 1e of 2e klas beschikt. Deze kinderen hoeven ook geen Diabolotoeslag te betalen in het geval dat het vertrek- of eindstation Brussels Airport-Zaventem is.
Per begeleidende reiziger mogen er maximaal 4 kinderen gratis meereizen.
Opgelet! De NMBS kan een officieel document (identiteitskaart, isi+kaart, paspoort) vragen om de leeftijd van het kind te controleren. Neem dit dus mee op de trein.
Biljet Kind
Kinderen die jonger zijn dan 12 jaar en alleen reizen dienen over een “biljet Kind” te beschikken. Zij krijgen een korting van 50% (behalve op de vaste vergoeding die de NMBS aanrekent). Het ticket kan echter nooit minder kosten dan 2,40 euro. Meer informatie over het “biljet Kind” vind je op de website van de NMBS.
Groepsreis
Reis je met een groep kinderen en ben je in het totaal met 15 personen of meer? Dan kan je een groepsreis reserveren. Kinderen jonger dan 12 betalen in dit geval 1 euro per traject. De andere reizigers reizen ook met korting. In dit artikel lees je meer over groepsreizen.
Schoolabonnement
Een kind dat dagelijks alleen met de trein naar school reist, kan ook gebruik maken van het schoolabonnement om zo voordelig te reizen. Hier vind je meer informatie.
Kinderen jonger dan 12 jaar met kortingskaart Grote Gezinnen
Kinderen (al dan niet begeleid) die jonger zijn dan 12 jaar en een kortingskaart Grote Gezinnen kunnen voorleggen, reizen gratis in 2e klasse tot 31 december van het jaar van hun 12e verjaardag. Reizen ze alleen in eerste klasse, dan moeten ze een biljet “Grote Gezinnen” (Tarief 50%) kopen. Meer informatie over de kortingskaart Grote Gezinnen vind je op de website van de NMBS.
Heb je een klacht over de producten die de NMBS aanbiedt voor kinderen onder de 12? Neem eerst contact op met de klantendienst van de NMBS.
Krijg je binnen de maand geen reactie van de spoorwegonderneming of ben je niet tevreden met haar antwoord? Neem contact op met Ombudsrail. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.
* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.