Verloren voorwerpen: wat kan je doen?
Een klant nam de trein van Zaventem-Luchthaven naar Landen. Eens thuis merkt hij dat hij een rugzak vergat op de trein. Hij belt naar het station van de eindbestemming (Tienen) waar een medewerker belooft om het station van Landen te verwittigen en de klant te contacteren als er meer nieuws is. Wanneer hij na enkele weken nog niets vernomen heeft, gaat hij naar het station van Tienen voor een stand van zaken. Daar vindt men geen spoor in het systeem: de melding van de reiziger was niet geregistreerd en niemand kan zeggen hoe ver het staat in de zoektocht naar de verloren rugzak van de reiziger.
Ben je iets verloren op de trein, het perron of in een station, dan is het belangrijk om de NMBS hiervan zo snel mogelijk in te lichten. Dit kan via het loket of via het digitaal meldformulier. De NMBS zal dan trachten om het voorwerp terug te vinden en zal je via e-mail op de hoogte houden.
Achtergelaten spullen worden 7 dagen bewaard in het station waar ze werden gevonden of binnengebracht. Daar kan je ze gratis ophalen. Na 7 dagen worden ze verstuurd naar één van de 16 depot-stations, waar ze tot 50 dagen worden bijgehouden. Daar kan je ze ophalen tegen een vast bedrag van 5 euro. Je kan ook vragen om ze naar één van de andere depot-stations te versturen en ze daar op te halen. Worden de voorwerpen niet afgehaald binnen de 50 dagen of kon de eigenaar niet geïdentificeerd worden, dan zal de NMBS ze schenken aan Spullenhulp.
En de rugzak van de reiziger? Er was jammer genoeg te veel tijd verloren, waardoor hij vandaag nog steeds niet terecht is.
Nood aan meer informatie of wil je aangifte doen van een verloren voorwerp? Dat kan hier.
Je kan ook steeds contact opnemen met de klantendienst van de NMBS voor een update over de zoektocht naar je verloren voorwerp.
Ondervind je problemen bij de registratie van je verloren voorwerp of bij het recupereren ervan, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.
* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.