Trein afgeschaft of vertraagd? Ken je rechten.
De laatste maanden schafte Thalys regelmatig treinen af. Op haar website lezen we dat het Thalys-verkeer nog steeds verstoord is door technische problemen. Meer informatie vind je op de website van Thalys.
Uiteraard helpt het als je weet wat je rechten zijn wanneer er zich een probleem voordoet.
Recht op terugbetaling of voorzetting van de reis
Werd je trein afgeschaft en is er geen andere die je met minder dan 60 minuten op je eindbestemming kan brengen? Dan kan je kiezen uit deze twee opties:
Terugbetaling van het vervoerbewijs voor het deel van de reis dat niet doorging én voor het traject dat je reeds aflegde als de reis voor jou niet langer een doel heeft. Indien nodig heb je ook recht op een retourdienst naar het eerste vertrekpunt.
Voortzetting van de reis langs de normale route of langs een andere route onder vergelijkbare vervoersomstandigheden. Je mag kiezen of je de reis vervolgt zo snel als kan of op een later tijdstip dat jou beter uitkomt.
De vervoerder moet jou informeren hoe je je reis kan voortzetten.
Compensatie voor vertragingen
Als je je reis verderzet, dan heb je ook recht op een financiële compensatie:
Had de trein een vertraging van 60 tot 119 minuten? Dan mag je 25 procent van de biljetprijs terugvragen.
Duurde de vertraging 120 minuten of langer? Dan heb je recht op een terugbetaling van 50 procent van je biljet.
De spoorwegmaatschappij mag altijd meer terugbetalen. Bij Thalys krijg je in sommige gevallen een hogere compensatie als je kiest voor de uitbetaling in vouchers of Miles.
Bijstand
Bij vertragingen of afgeschafte treinen moet de spoorwegmaatschappij je helpen. Zo moet zij (of het stationspersoneel) je op de hoogte houden over de vertragingen, van zodra ze dit zelf weet.
De spoorwegmaatschappij moet je het volgende gratis aanbieden:
eten en drinken, in functie van de wachttijd;
een hotelovernachting (inclusief vervoer van het station naar het hotel) wanneer je dezelfde kalenderdag niet meer op je bestemming raakt;
als de trein niet meer kan rijden: vervoer naar een station (of een ander vertrekpunt).
Kreeg je geen hulp en maakte je zelf bijkomende kosten (vb. taxikosten, hotelkosten …) als gevolg van problemen met je trein? Je kan de spoorwegonderneming om een terugbetaling vragen.
Is de annulatie, vertraging of gemiste aansluiting het gevolg van overmacht? Dan is de vervoersmaatschappij niet verplicht om de kosten van een hotelovernachting die je zelf regelde, terug te betalen. Je behoudt wel het recht op een compensatie voor de treinvertraging zelf.
Probeer dus steeds het stationspersoneel of de vervoerder aan te spreken vooraleer je zelf een oplossing regelt.
Meer informatie over je rechten als treinreiziger vind je terug op onze website.
Op de FAQ-pagina van onze website, onder de vraag “Hoe dien ik eerst een klacht in bij de betrokken spoorwegonderneming” staan de contactgegevens van de belangrijkste vervoerders.
Heb je de spoorwegonderneming gecontacteerd en ben je niet tevreden met het antwoord of kreeg je geen antwoord binnen de 30 dagen? Neem contact op met ons. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.