Terugbetaling / omwisseling tickets (internationale) treinreizen door het coronavirus


Door de uitbraak van COVID-19, beter bekend als het coronavirus, hebben verschillende spoorwegondernemingen bijkomende veiligheidsmaatregelen opgesteld. In bepaalde gevallen is ook een omwisseling of terugbetaling van tickets mogelijk. We geven je een overzicht van de belangrijkste spoorwegmaatschappijen en leggen uit waar je de informatie kan terugvinden.

Opgelet, deze info kan steeds door de spoorwegondernemingen gewijzigd worden

Wie naar België reist (of ernaar terugkeert na een meerdaags verblijf in het buitenland) moet binnen de 48 uur voor aankomst in België het Passagier Lokalisatie Formulier invullen. Meer informatie: https://www.info-coronavirus.be/nl/plf/


NMBS

Op de website van de NMBS vind je de veiligheidsvoorschriften: https://www.belgiantrain.be/nl/news/coronavirus.

In de FAQ (https://www.belgiantrain.be/nl/news/coronavirus/faq-corona) staat meer uitgebreide informatie.

De NMBS schrijft dat de gebruikelijke terugbetalingsvoorwaarden van toepassing zijn. Er zijn enkel aangepaste voorwaarden voor groepsreizen: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/groups/book-group-travel.  


NMBS Internationaal

Boekte je een internationale reis bij NMBS Internationaal en wil je bijkomende informatie, een terugbetaling of omwisseling van je tickets? Je neemt best contact op met de klantendienst op het nummer +32 (0)2 801 90 10.

Wij gaan ervan uit dat NMBS Internationaal de maatregelen zal volgen van de vervoerders die bij de reis betrokken zijn.

NMBS Internationaal geeft op haar website een overzicht van de specifieke maatregelen van elke vervoerder: https://www.b-europe.com/NL/Coronavirus


Thalys

Op de pagina https://www.thalys.com/be/nl/huidige-situatie-coronavirus-uitzonderlijke-commerciele-maatregelen vind je de uitzonderlijke commerciële maatregelen van Thalys.

Thalys vraagt om niet via haar website een omwisseling of terugbetaling aan te vragen omdat de uitzonderlijke maatregelen dan niet worden toegepast.

Je kan het Contact Center van Thalys bereiken op het nummer +32 2 808 19 17.

Voor tickets gekocht via andere kanalen (vb. NMBS Internationaal) neem je volgens Thalys best contact op met het oorspronkelijke verkoopkanaal.


IZY

Meer informatie vind je op de pagina https://www.izy.com/nl/coronavirus-veiligheidsmaatregelen 

Je kan IZY contacteren via haar online contactformulier of via haar Twitter- of Facebookpagina.


Eurostar

Meer informatie over de veiligheidsvoorschriften en eventuele commerciële maatregelen: https://www.eurostar.com/be-nl/reisinformatie/praktische-informatie/verkeersinformatie/coronavirus-en-eurostar-service


Deutsche Bahn

De veiligheidsvoorschriften en eventuele commerciële maatregelen kan je lezen op de website van Deutsche Bahn: https://www.bahn.com/en/view/home/help/corona.shtml?dbkanal_007=L07_S07_D002_KIN0059_AR1-Corona_LZ01


SNCF en OUI.SNCF

Meer informatie vind je op de volgende pagina’s:

https://nl.oui.sncf/nl/hulp-nl/coronavirus

https://en.oui.sncf/en/help-en/coronavirus

https://www.sncf.com/fr/offres-voyageurs/voyager-en-train/coronavirus-nos-mesures-exceptionnelles


ÖBB

Meer informatie: https://www.oebb.at/en/neuigkeiten/einschraenkungen-im-bahnverkehr


Rechten van treinreizigers ten tijde van Corona

In dit artikel gaan we dieper in op de rechten van treinreizigers tijdens de coronacrisis. Wij raden je aan om ze na te lezen. Het kan immers gebeuren dat de maatregelen die spoorwegondernemingen communiceren niet volledig overeenkomen met deze rechten.

Kijk bij het boeken van de tickets zeker ook de specifieke tariefvoorwaarden voor terugbetaling en omwisseling na.


Vind je dat je aanvraag voor de terugbetaling of omwisseling van je tickets onterecht werd geweigerd? Kreeg je geen antwoord van de spoorwegonderneming binnen een termijn van 1 maand?  Neem contact op met ons. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.


* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.

share