Tariefverschillen voor grensoverschrijdend verkeer
Treinreizen, Europa, liberalisering van het spoor, vrije concurrentie... soms wat onduidelijke concepten die nochtans reële gevolgen kunnen hebben voor passagiers.
Spoorwegondernemingen zijn vrij om de prijzen en tariefvoorwaarden te bepalen van de tickets die ze verkopen. Naargelang de maatschappij die je raadpleegt, kan dezelfde reis dus tegen verschillende prijzen worden aangeboden.
Dit is op dit ogenblik het geval voor grensoverschrijdende trajecten met regionale treinen tussen Frankrijk en België (Gent-Rijsel, Kortrijk-Tourcoing, Doornik-Arras, enz.): de door SNCF Connect verkochte tickets zijn meestal duurder dan die van de NMBS.
De tarieven van TER Hauts-de-France liggen dicht bij die van de NMBS (en zijn soms zelfs iets goedkoper), maar niet alle trajecten zijn beschikbaar. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een traject Rijsel-Gent of Arras-Doornik te kopen.
Aan deze absurde situatie zou binnen enkele weken een einde moeten komen: het gelijkstellen van de tarieven werd aangekondigd tegen Pasen 2024.
Naast de tarieven moet je er ook rekening mee houden dat de naverkoopvoorwaarden (omwisseling en terugbetaling) ook verschillen van maatschappij tot maatschappij. Er kunnen ook andere verschillen zijn qua dienstverlening (vb. informatieverstrekking bij problemen).
Ons advies voor je een grensoverschrijdend ticket naar Frankrijk koopt: neem de tijd om de verschillende tarieven te vergelijken.
Heb je een klacht of vraag over de producten of tarieven van NMBS Internationaal? Heeft u een probleem ondervonden tijdens uw grensoverschrijdende reis? Neem dan eerst contact op met de klantendienst van NMBS Internationaal.
Als je niet tevreden bent met het antwoord van de NMBS, of als je geen reactie krijgt binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.