Signalisatie aan liften


Een klant contacteerde ons omdat de liften naar perron 21/22 in het station Antwerpen-Centraal al geruime tijd defect zijn. Zeker wanneer de klant met de trein naar Brussels-Airport wou sporen – en dus reisde met zware koffers – was dit zeer vervelend.

NMBS liet weten dat er in totaal drie liften zijn die perron 21/22 bedienen en dat één lift momenteel voor langere tijd buiten dienst is. Enkele onderdelen worden niet meer geproduceerd, waardoor de herstelling van de defecte lift op zich laat wachten.

De reiziger was zich er echter niet van bewust dat er nog twee andere, wél functionerende liften waren om het perron te bereiken. Na onze bemiddeling ging NMBS er dan ook mee akkoord om, in afwachting van een definitieve oplossing, een tijdelijke boodschap aan de defecte lift te plaatsen. Stickers zullen reizigers nu doorverwijzen naar de andere, hopelijk wel beschikbare, liften.

Defecte liften en roltrappen zijn wel vaker een terechte bron van ergernis. NMBS zou deze steeds zo snel mogelijk moeten herstellen, zodat reizigers zich comfortabel én veilig naar en van perrons kunnen begeven. Laat een herstelling op zich wachten en kunnen reizigers via een alternatieve route naar het perron, dan moet NMBS er alles aan doen om dit duidelijk te signaleren.

Heeft u een klacht of vraag over een defecte lift of roltrap in een station? Neem eerst contact op met de klantendienst van de NMBS.

Ben je niet tevreden met het antwoord van de NMBS, of krijg je geen antwoord binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.

share