Overstaptijd internationale reis
Boek je via de website van NMBS Internationaal een reis, dan bestaat de kans dat je minstens één keer moet overstappen om op je eindbestemming te komen. Om onverwachte en vervelende situaties te voorkomen, zoals het risico om je aansluiting met de volgende trein te missen, raden we je aan om steeds de overstaptijd te controleren tijdens het boeken.
Vind je deze te kort, of wil je een grotere tijdsmarge inlassen, dan kan je de overstaptijd steeds aanpassen. Hiervoor klik je tijdens de boeking op het tabblad ‘Reiswensen’ bovenaan de boekingspagina, waar je onder ‘Extra zoekopties’ de overstaptijd kan wijzigen.
Een voorbeeld: voor een treinreis van Brussel-Zuid naar Hamburg, met de ICE van 08.23u, dien je twee overstappen te maken: een eerste in Keulen en een tweede in Hannover. Voor de eerste overstap krijg je standaard 33 minuten de tijd, terwijl in Hannover er amper 8 minuten worden voorzien. Als je reis zonder enig probleem verloopt, dan moet het haalbaar zijn om elke trein te nemen. Heb je echter op één van je trajectdelen een vertraging, dan is het al minder waarschijnlijk dat je de trein van Hannover naar Hamburg nog zal halen. Om dergelijke stressvolle situaties te voorkomen, kan het handig zijn om jezelf wat meer overstaptijd te gunnen. Dat zal meestal betekenen dat je een latere trein moet nemen en de totale reistijd langer wordt, maar het kan je veel zorgen besparen.
Ombudsrail heeft al verschillende malen aan de spoorwegondernemingen geadviseerd om een realistische overstaptijd te hanteren. Zij kennen het terrein en zijn de experten, niet de reizigers. Zo is er voor een overstap tussen een trein die aankomt in Paris Gare du Nord op een trein die vertrekt in Paris Gare de Lyon een metroverplaatsing nodig. Ben je je daar als reiziger niet van bewust, dan kan een krappe overstaptijd je een ongewenste verrassing bezorgen. Reizigers de mogelijkheid geven om de overstaptijd aan te passen aan zijn of haar wensen en noden (veel bagage, moeilijker te been, reizen met jonge kinderen,…) is goed, maar het zijn de spoorwegondernemingen of ticketverkopers die de verantwoordelijkheid dragen om de voorgestelde minimum overstaptijd aan te passen aan de spoorrealiteit.
Heb je meer info nodig over je treinreis, of hulp bij je reservering, dan kan je steeds contact opnemen met het Contact Center van NMBS Internationaal.
Kreeg je geen antwoord van de spoorwegonderneming binnen een termijn van 1 maand, of ben je niet tevreden met het antwoord? Neem contact op met ons. Wij zullen je aanvraag verder onderzoeken.