Overstaptijd bij internationale treinreizen
Als je via de website van NMBS Internationaal een treinreis boekt, dan bestaat de kans dat je minstens één keer moet overstappen om op je eindbestemming te komen.
Op dit moment tonen de spoorwegondernemingen in hun reisplanner steeds de snelste verbinding. Ze houden hierbij echter geen enkele rekening met bepaalde aspecten zoals de grootte van de stations, eventuele vertragingen… Ze laten het over aan de reiziger om te beoordelen of een treinverbinding haalbaar is en of er voldoende overstaptijd is.
Ombudsrail heeft al verschillende malen aan de spoorwegondernemingen geadviseerd om realistische overstaptijden voor te stellen. Zij kennen het terrein en zijn de experten, niet de reizigers.
We geven je graag een voorbeeld om te verduidelijken wat de gevolgen kunnen zijn van een (te) korte overstaptijd:
Een klant wil een treinreis boeken van Gent-Sint-Pieters naar Amsterdam-Centraal. Via de reisplanner van NMBS Internationaal wordt de volgende verbinding voorgesteld:
Trein 1: IC 727 – vertrek om 06.27 uur in Gent-Sint-Pieters – aankomst om 07.23 uur in Antwerpen-Centraal
Trein 2: Eurostar 9301 – vertrek om 07.30 uur in Antwerpen-Centraal – aankomst om 08.53 uur in Amsterdam-Centraal
Op het eerste zicht kan je denken dat dit een haalbare verbinding is aangezien NMBS Internationaal deze zelf voorstelt.
Als we de details van de reisweg bekijken, stellen we echter vast dat de trein IC727 in Antwerpen-Centraal aankomt op spoor 1 op niveau +1. De Eurostar trein 9301 vertrekt vanaf spoor 22 op niveau -2.
Daarnaast raadt NMBS Internationaal Eurostar-reizigers tussen België, Frankrijk, Nederland en Duitsland aan om ongeveer 20 minuten op voorhand in het station te zijn. Daarbij legt ze op haar website uit dat instappen mogelijk is tot 5 minuten voor het vertrek (https://www.b-europe.com/NL/Veelgestelde-Vragen/Onderweg). In de praktijk betekent dit dat je in bovenstaand voorbeeld in het beste geval 2 minuten hebt om van perron 1 naar perron 22 te gaan, dat nog eens twee verdiepingen lager ligt. Lijkt dit je moeilijk haalbaar? De NMBS vindt dit zelf ook. In een ombudsdossier dat we behandelden over een klant die deze treinverbinding wou nemen en door een vertraging van 7 minuten de aansluitende Eurostar miste, geeft ze aan dat het zelfs zonder vertraging niet vanzelfsprekend was om de aansluiting te halen. Ze besluit dat de klant een heel krappe overstaptijd had voorzien en verwijst hierbij naar de marge van 20 minuten die wordt aangeraden.
We kunnen hier besluiten dat NMBS Internationaal haar eigen advies niet toepast in haar reisplanner en treinverbindingen toont die zij zelf als bijna onhaalbaar acht.
In dit geval paste de spoorwegonderneming eveneens contractsegmentatie toe. Meer informatie over dit principe vind je in dit nieuwsbericht.
Om onverwachte en vervelende situaties te voorkomen, zoals het risico om je aansluiting te missen, raden we je dus aan om steeds de overstaptijd te controleren tijdens het boeken.
Vind je deze te kort, of wil je een grotere tijdsmarge inlassen, dan kan je deze aanpassen. Hiervoor klik je op de startpagina bij de zoekmotor op de knop “Uitgebreide zoekopties” of tijdens de boeking bovenaan op het tabblad “Reiswensen”. Daarna kan je onder “Extra zoekopties” de overstaptijd wijzigen. Je moet hiervoor wel eerst het overstapstation kunnen invullen.
Bijkomende tip: voorzie zeker voldoende overstaptijd als je in Parijs dient te veranderen van station. Zo is er voor een overstap tussen een trein die aankomt in Paris-Nord op een trein die vertrekt in Paris Gare de Lyon een metroverplaatsing nodig.
Informeer je ook zeker over de HOTNAT- en AJC-overeenkomsten als je een internationale treinreis plant met een overstap.
Heb je meer info nodig over je treinreis, of hulp bij je reservering, dan kan je steeds contact opnemen met het Contact Center van NMBS Internationaal.
Kreeg je geen antwoord van de spoorwegonderneming binnen een termijn van 1 maand, of ben je niet tevreden met het antwoord? Neem contact op met ons. Wij zullen je aanvraag verder onderzoeken.