Lancering van de Hello Belgium Railpass


Vanaf nu kan je de Hello Belgium Rail Pass aanvragen. Deze Pass is beschikbaar voor Belgische inwoners die ouder zijn dan 12 jaar (of deze leeftijd hebben bereikt voor 31/03/2021). Je kan de Pass tot en met 30/09/2020 aanvragen op de website https://www.hello-belgium.be/#/nl.

De Railpass kan je gebruiken voor 2 gratis enkele ritten per maand in de periode van 05/10/2020 tot en met 31/03/2021.

Wij geven je hier de belangrijkste aandachtspunten:


  • Je moet de Railpass zelf aanvragen. Hij wordt niet automatisch naar iedere inwoner verstuurd.

  • De Railpass wordt binnen de 8 tot 10 werkdagen na de validatie van de aanvraag per post naar je hoofdverblijfplaats verstuurd (volgens informatie uit het Rijksregister).

  • Op weekdagen mag je met de Railpass reizen vanaf 9.00 uur. In het weekend en op feestdagen geldt er geen uurbeperking.

  • Je kan hiermee reizen tussen 2 Belgische stations (met uitzondering van de grenspunten). Je hebt met de Railpass geen toegang tot hogesnelheidstreinen.

  • Als je van of naar Brussels Airport-Zaventem reist, heb je een Brussels Airport Supplement (Diabolotoeslag) nodig.

  • Je kan tot 31/12/2020 gratis je fiets meenemen, op voorwaarde dat je over een gratis ticket “Fiets Supplement” beschikt. Vanaf 01/01/2021 wordt dit ticket opnieuw betalend. Let op, er gelden enkele beperkingen. Meer informatie vind je in dit nieuwsbericht. Reizen met een vouwfiets is steeds gratis.

  • Als je in eerste klasse wil reizen, moet je een “Supplement Klasverhoging” kopen.

  • De Hello Belgium Railpass staat op naam en is dus niet overdraagbaar of deelbaar. Elke reiziger moet zijn eigen Railpass invullen.

  • Je kan de Railpass niet aanvragen of ontvangen in het station, enkel via het online formulier.

  • Je hebt geen recht op compensatie in geval van een vertraging of afschaffing van je trein.

  • Vul je Railpass vóór het instappen in. Als je één of meer overstappen moet maken, vul je alleen je eerste vertrekstation en je laatste aankomststation in.

  • Als je een fout maakt bij het invullen van de pass (onjuiste vermeldingen, schrappingen, overschreven vermeldingen, doorhalingen of andere sporen), is de regel ongeldig. Je moet een nieuwe lijn invullen op je Railpass of een nieuw ticket kopen als je geen gratis ritten meer hebt voor die maand.

  • Draag goed zorg voor je Pass, je kan deze maar één keer aanvragen. Als je Railpass verloren/gestolen/beschadigd is, kan je geen nieuw exemplaar vragen.

  • Je kan een Railpass aanvragen voor iemand anders. Hiervoor heb je het nationale rijksregisternummer nodig van de persoon in kwestie. De Pass wordt verstuurd naar de hoofdverblijfplaats van de eigenaar van de Pass.

  • Reizen die op je gratis Hello Belgium Railpass staan kunnen niet omgeruild of geannuleerd worden.

  • Tijdens de controle van je Railpass, kan de treinbegeleider vragen om je identiteitskaart of verblijfstitel te tonen.


Lukt het niet om de Railpass online aan te vragen? Je kan de hulplijn contacteren op het nummer 02/300 15 15.

Meer informatie over de Hello Belgium Railpass vind je op de website van de NMBS en op de website https://www.hello-belgium.be/#/nl.

Vergeet niet dat je verplicht een mondmasker moet dragen in de treinen, op de perrons en in het station.


* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.



share