Klachten over stationsparkings
De ombudsdienst behandelt ook klachten van treinreizigers die gebruik maken van de stationsparkings beheerd door B-Parking (NMBS).
In ons jaarverslag 2018 stelden wij vast dat de toename van het aantal betaalparkings hand in hand gaat met een stijging van het aantal klachten over parkings.
Zodra een dienst betalend wordt, lijkt het vanzelfsprekend om hogere kwaliteitseisen te stellen en, als zich een probleem voordoet, een commerciële benadering van de klachten te verwachten. De klachten die we in 2018 behandelden, kunnen we onderverdelen in:
• infrastructuur: op bepaalde parkings is de vraag groter dan het aantal autostaanplaatsen (waardoor er wachtlijsten ontstaan om een abonnement te kopen), elders is er een tekort aan parkeerplaatsen voor motor-, brom- en andere fietsen, een wegdek in bedenkelijke staat bracht schade toe aan een band, de lift van een parkeergarage bleef meerdere weken buiten dienst, door een slechte bewegwijzering aan Antwerpen-Centraal belandde een reiziger in een privéparking (niet door de NMBS beheerd).
• tarief en abonnementen: de regels rond het kortingstarief zijn te streng, voor de terugbetaling van een parkeerabonnement omwille van medische redenen zijn de voorwaarden niet redelijk (het bedrag dat wordt ingehouden is te hoog), verwarring en vooral misverstanden ontstaan omdat niet alle parkeerformules beschikbaar zijn in alle parkings (bijvoorbeeld in Vilvoorde is het niet mogelijk om voor meerdere dagen te parkeren en in Gembloers bestaat er geen tienbeurtenkaart voor één van de twee parkings), door treinvertragingen volstaat het halfuur parkeertijd in de kiss-and-ridezone niet altijd.
• parkeerboetes: hoewel de parkings eigendom zijn van de NMBS (B-parking), worden het beheer en de controle soms uitbesteed aan particuliere bedrijven. En wanneer zich een probleem stelt, waarbij een reiziger een boete ontvangt, kan de NMBS deze bedrijven tot niets verplichten. Zo ontvingen wij dit jaar meerdere klachten van reizigers die een boete kregen omdat de parkeerwachter oordeelde dat hun abonnement onvoldoende zichtbaar geplaatst lag. Zelfs wanneer het geldige parkeerabonnement achteraf werd getoond, bleven deze privéspelers de betaling van de boete eisen. In sommige dossiers kon B-Parking de boete toch laten annuleren, kende ze een terugbetaling toe of bezorgde ze de klant waardebonnen.
We geven je graag nog enkele tips:
Controleer op voorhand wat de parkeermogelijkheden en tarieven zijn bij jouw station. Op sommige parkings is het zonder parkeerabonnement bijvoorbeeld niet mogelijk om voor meer dan één dag te parkeren. Op de website van de NMBS kan je alle B-Parkings opzoeken en nagaan wat er kan.
Indien je je wagen parkeert op een B-Parking zonder toegangscontrole, maak dan steeds dat je parkeerticket of parkeerkaart goed zichtbaar is. Indien dit niet het geval is, riskeer je een boete.
Op de meeste B-Parkings geldt een voorkeurtarief voor treinreizigers. Om dit te verkrijgen, kan je je geldig vervoerbewijs inscannen aan de parkeerautomaat of naar het loket gaan om je parkeerticket te laten valideren. Opgelet! Niet alle vervoersbewijzen kunnen gescand worden door de parkeerautomaat (bijvoorbeeld een ticket op de identiteitskaart). Aan het loket kan je je parkeerticket zowel bij het vertrek als bij de terugkeer laten valideren. Vooraleer je de parking verlaat kan je het parkeerticket dan betalen aan de betaalautomaat. Zijn de loketten gesloten? Buiten de openingsuren wordt het voorkeurtarief automatisch toegepast.
De ombudsdienst is enkel bevoegd om klachten van treinreizigers te behandelen over parkings beheerd door B-Parking. Je moet je probleem wel eerst voorleggen aan de NMBS. Dit kan via haar contactformulier.
Niet tevreden over het antwoord? Kreeg je geen antwoord binnen een periode van één maand? Neem contact op met Ombudsrail. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.