Kiezersticket
Op 9 juni 2024 worden er regionale, federale en Europese verkiezingen gehouden. Met het Kiezersticket kunnen bepaalde categorieën kiezers gratis met de trein reizen om te gaan stemmen.
Het Kiezersticket is geldig vanuit het Belgische station dat zich het dichtst bij de woonplaats bevindt naar het station dat zich het dichtst bevindt bij de plaats waar er gestemd moet worden.
De heenreis mag gebeuren op 7 juni vanaf 19u, op 8 juni of op 9 juni. De terugreis kan gebeuren op 9 juni of 10 juni.
Het Kiezersticket is een gratis vervoersbewijs dat wordt uitgegeven aan het loket of in de trein (zonder het supplement Boordtarief). Wel dien je in het bezit te zijn van de oproepingsbrief, je identiteitskaart en een eventueel bewijsstuk.
Kan jij gebruik maken van het Kiezersticket?
Een eerste categorie personen die gebruik kan maken van het vervoersbewijs, zijn kiezers die niet meer in de gemeente verblijven waar ze moeten stemmen.
Een tweede categorie zijn studenten die omwille van hun studies in een andere gemeente verblijven dan die waar ze moeten gaan stemmen. Belangrijk is dat deze (kot)studenten naast de oproepingsbrief en identiteitskaart ook een attest van inschrijving voor de cursussen van de onderwijsinstelling kunnen voorleggen.
Een derde categorie van rechthebbenden zijn personen die behandeld worden in een ziekenhuis of zorginstelling in een andere gemeente dan die waar ze moeten gaan stemmen. Je rijdt dan gratis op vertoon van een attest van de directie van het ziekenhuis of zorginstelling dat verklaart dat je er verblijft.
De laatste categorie betreft kiezers die, als loontrekkende of bezoldigd werknemer, hun beroep uitoefenen in het buitenland of in een andere gemeente dan die waar ze moeten gaan stemmen, alsook de gezinsleden van de kiezers die bij deze laatsten verblijven. Deze kiezers dienen een attest van de werkgever voor te leggen.
Meer informatie over het Kiezersticket en de daarbij horende voorwaarden vind je op de website van de NMBS. Heb je een klacht of vraag over het gebruik van het Kiezersticket? Neem eerst contact op met de klantendienst van de NMBS.
Ben je niet tevreden met het antwoord van de NMBS, of krijg je geen antwoord binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.
* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie