Kies het juiste ticket voor de juiste prijs


De NMBS heeft veel verschillende tarieven en producten. Voor de reiziger is het soms zoeken naar de voordeligste oplossing.

Dat hangt immers af van een reeks factoren zoals leeftijd, moment (weekends, vakanties,…), sociale situatie, afstand, combinatie met een andere activiteit, … 

Wil je op de website of in de app van de NMBS een ticket kopen, dan krijg je een overzicht van de verschillende tarieven. Klik zeker ook op de optie “Toon meer tickets” onderaan dit scherm.

Je kan zelf nagaan of je recht heb op een bepaald tarief.

Toch blijft het soms onduidelijk welk ticket het goedkoopst is.

Daarom volgende tips:

  • Het promotarief is niet altijd de goedkoopste optie. Op de website van de NMBS vind je meer informatie over de voorwaarden van de verschillende producten.

  • Koop je je biljet aan het loket? Vraag expliciet aan de loketbediende wat voor jou de meest voordelige oplossing is.

  • Kocht je toch een duurder ticket terwijl je recht hebt op een goedkopere optie? Je contacteert best onmiddellijk de NMBS. Soms kan je een terugbetaling vragen. Een biljet, gekocht via het loket of de automaat, kan terugbetaald worden tot de dag vóór de reis. Op de dag zelf kan dit binnen de 30 minuten na de aankoop. Is er geen loket in het station of is het gesloten, dan contacteer je best zo snel mogelijk de NMBS op het nummer 02 528 28 28 of vul je het contactformulier in. Hou alle bewijsstukken goed bij (foutief biljet, rekeninguittreksel, betalingsbewijs, eventueel correct biljet aangekocht ter vervanging ...)


Opgelet! Aankopen via de website van de NMBS of via haar app zijn in de meeste gevallen niet terugbetaalbaar.

Heb je een klacht of een vraag over de producten en tarieven van de NMBS? Neem eerst contact op met de klantendienst van de NMBS.

Als je niet tevreden bent met het antwoord van de NMBS, of als je geen antwoord krijgt binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.



* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.

share