Je kan altijd bij een ombudsdienst terecht
Consumenten en dus ook reizigers kunnen een klacht steeds voorleggen aan een onafhankelijke en onpartijdige instelling, zoals een ombudsdienst. Deze instanties bemiddelen tussen consumenten en ondernemingen en zoeken naar een regeling buiten de rechtbank om.
Ook tijdens de coronacrisis kan je een beroep doen op deze diensten als je niet tevreden bent over de afhandeling van je klacht.
Het is belangrijk om te weten dat je als reiziger steeds terecht kan bij volgende onafhankelijke beroepsinstanties:
Ombudsrail: geschillen met spoorwegondernemingen
Geschillencommissie Reizen: geschillen met bepaalde reisorganisatoren (vb. pakketreizen)
Europees Centrum voor de Consument: grensoverschrijdende geschillen
Consumentenombudsdienst: voor elk ander reisgeschil tussen een consument en een onderneming
Het is voor deze instanties en voor onze dienst belangrijk om bereikbaar te blijven en steeds te ijveren voor billijke oplossingen.
Als je niet tevreden bent met de behandeling van jouw klacht door een spoorwegonderneming of als je geen antwoord kreeg binnen een termijn van een maand, kan je steeds contact opnemen met onze dienst.