Als je tijdens een internationale reis je aansluiting met de volgende trein mist, kan dat grote gevolgen hebben. Een aantal voorbeelden hiervan vind je in ons jaarverslag.
Spoorwegmaatschappijen zijn zich daarvan steeds meer bewust en hebben systemen opgezet om hun dienstverlening te verbeteren. Zo zijn de HOTNAT-regeling (Hop On The Next Available Train) en de AJC (Agreement on Journey Continuation) commerciële overeenkomsten die werden gesloten tussen verschillende spoorwegondernemingen.
HOTNAT
Op de HOTNAT-regeling kan je een beroep doen als je de aansluiting mist met een hogesnelheidstrein (HST) door een vertraging of afschaffing van een andere HST.
De betrokken spoorwegondernemingen laten in dit geval toe dat je, in bepaalde stations, gratis de volgende hogesnelheidstrein neemt (zonder garantie op een zitplaats). De enige voorwaarden zijn:
- Er moet nog ruimte beschikbaar zijn op de trein.
- De overstap moet tussen twee hogesnelheidstreinen zijn van de Railteamalliantie (DB, ICE, TGV, Eurostar, ÖBB Railjet, Thalys en TGV Lyria).
- HOTNAT is alleen van toepassing in het station waar de passagier moest overstappen.
Bevind je je in deze situatie, neem dan zeker contact op met de spoorwegonderneming bij wie je de tickets kocht of met de betrokken vervoerder. Is er in het overstapstation een internationaal loket aanwezig, dan je ook daar om informatie vragen.
AJC
De Agreement on Journey Continuation (overeenkomst over voortzetting van de reis) is een akkoord tussen 15 Europese spoorwegondernemingen waarbij je tijdens een internationale reis kosteloos de volgende beschikbare trein kan nemen als je de aansluiting mist door een vertraging van de vorige trein (zonder garantie op een zitplaats).
Deze 15 spoorwegmaatschappijen zijn: BLS (Zwitserland), CD (Tsjechië), CFL (Luxemburg), DB (Duitsland), DSB (Denemarken), NMBS (België), NS (Nederland), ÖBB (Oostenrijk), Renfe (Spanje), SJ (Zweden), SBB/CFF/FFS (Zwitserland), SNCF (Frankrijk), SZ (Slovenië), Trenitalia (Italië), ZSSK (Slowakije).
In tegenstelling tot HOTNAT is deze regeling ook van toepassing wanneer je een aansluiting mist met een hogesnelheidstrein door een vertraging van de voorgaande binnenlandse trein (geen HST-trein).
Een belangrijke voorwaarde is dat de reizigers voldoende overstaptijd moeten voorzien voor de aansluiting. Het is echter niet duidelijk wat spoorwegondernemingen als “voldoende” beschouwen.
Op de website van NMBS Internationaal vind je meer informatie over AJC en enkele voorbeelden.
Had je tijdens je reis een probleem en werd je niet de juiste service aangeboden, dan kan je een klacht indienen bij de vervoerder. Op onze FAQ-pagina vind je een lijst met de contactgegevens van de verschillende spoorwegondernemingen.
Ben je niet tevreden over het antwoord, of kreeg je geen reactie binnen de maand, dan onderzoeken wij graag jouw dossier.