Het herroepingsrecht
Stel: je hebt net online een treinkaartje gekocht om het weekend in Parijs door te brengen. De volgende dag breek je je been en vallen je plannen in het water. De prijsvoorwaarden staan niet toe dat je het ticket terugbetaald krijgt. Hierop zou je het herroepingsrecht willen inroepen om je geld terug te krijgen.
In het geval van een online aankoop geeft de wet (Richtlijn 2011/83 betreffende consumentenrechten, omgezet volgens Belgisch recht in het Wetboek van economisch recht) consumenten immers in beginsel het recht om af te zien van de aankoop van een goed of dienst binnen 14 kalenderdagen, om welke reden dan ook. Er is echter een belangrijke uitzondering: vervoersovereenkomsten zijn uitdrukkelijk uitgesloten (artikel VI.53.12). Je online gekochte treinticket kan alleen worden terugbetaald als de tariefvoorwaarden dat toestaan. Het is beter dit te weten voordat je betaalt!
Uiteraard kunnen spoorwegondernemingen in bijzondere omstandigheden soms een zuiver commercieel gebaar toestaan. Alleen de klantendienst van de betrokken spoorwegmaatschappij kan een dergelijke beslissing nemen. Hier zijn de belangrijkste links:
Als je niet tevreden bent met het antwoord dat je krijgt, of als je binnen een maand geen antwoord krijgt, dan kan Ombudsrail je dossier onderzoeken.