Geen cash betalingen meer op de trein


Sinds 1 mei 2023 kan je aan boord van de NMBS-treinen niet meer contant betalen. Treinbegeleiders kunnen geen betalingen met bankbiljetten of munten meer aannemen. Je kan wel nog steeds een vervoerbewijs kopen op de trein met Bancontact/Mister Cash en Maestro, alsook met kredietkaarden (Visa, Mastercard en American Express). Deze maatregel werd genomen om de veiligheid van de treinbegeleiders te vergroten.

Om ongewenste verrassingen te voorkomen, raden wij alle reizigers aan om een vervoerbewijs te kopen alvorens aan boord te gaan van de trein. Zo vermijd je dat je het supplement Boordtarief moet betalen. Als je ook op de trein je ticket niet kan betalen, dan moet de treinbegeleider een regularisatie opmaken, wat je al gauw met een financiĆ«le kater van minstens 90 euro kan opzadelen.

Aan de loketten en de automaten worden betalingen wel nog steeds in zowel contanten als per kaart aanvaard.

Had je problemen bij het betalen aan boord van de trein? Contacteer eerst de NMBS via haar contactformulier. Kreeg je reeds een uitnodiging tot het betalen van een regularisatie of een administratieve boete en ga je daarmee niet akkoord? Volg dan zeker de instructies op de brief voor het tijdig indienen van een bezwaar.

Als je niet tevreden bent met het antwoord van de NMBS of als je geen antwoord krijgt, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.

share