Gecombineerde abonnementen: ons advies
Bij het begin van het nieuwe schooljaar moet je misschien je treinabonnement vernieuwen. Met gecombineerde abonnementen (NMBS + De Lijn, TEC of MIVB) kan je met één enkel vervoerbewijs op verschillende netten reizen. Toch zit er soms een addertje onder het gras: het overkwam deze ouder die financieel verlies deed met het gecombineerd abonnement. Hieronder een samenvatting van haar klacht, afkomstig uit ons laatste jaarverslag (blz. 51):
Twee kinderen gaan sinds het schooljaar 2019-2020 met het openbaar vervoer naar school. Hun traject verloopt deels met de trein en deels met een tram van De Lijn. De moeder kocht de nodige jaarabonnementen aan een NMBS-loket. Wanneer zij een jaar later de abonnementen wil verlengen, stelt ze vast dat ze daarvoor bijna het dubbele betaalde van wat de goedkoopste formule is (580 euro tegenover 297 euro). Kinderen onder de 12 jaar betalen voor een jaarabonnement bij De Lijn immers 55 euro, maar de NMBS rekende 170 euro aan. Bovendien heeft deze klant recht op een gemeentelijke korting bij De Lijn, ook deze verrekende de NMBS niet. De NMBS weigert het prijsverschil (283 euro) terug te betalen want ze ziet zich daartoe niet verplicht. Voor ons is deze klant het slachtoffer van slechte afspraken tussen NMBS en De Lijn. In ons advies wijzen we op artikel 8 van Europese Verordening 1371/2007 die verkopers van vervoerbewijzen verplicht om reizigers te informeren over de laagste tarieven. Bovendien beweert de NMBS op haar website dat een gecombineerd abonnement altijd goedkoper is. Deze foute informatie maakte dat de klant met een verkeerde perceptie de aankoop aanging. Wij vragen dan ook een terugbetaling van het prijsverschil in dit dossier en dat de NMBS naar een betere samenwerking streeft met de andere 3 Belgische openbare vervoersmaatschappijen. De NMBS aanvaardt ons advies. Ze betaalt het prijsverschil terug aan de klant, past de informatie op haar website aan en belooft het punt bij toekomstige gesprekken over intermodaliteit op de agenda te zetten.
Na onze tussenkomst in dit dossier heeft de NMBS een waarschuwing toegevoegd aan haar webpagina over de combinatieabonnementen NMBS + De Lijn. Er staat: "Vraag De Lijn of je gemeente of je kunt profiteren van speciale lagere tarieven.”. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is een gecombineerd abonnement niet altijd de meest voordelige oplossing. Zo geeft De Lijn bijvoorbeeld een aanzienlijke korting aan reizigers die jonger dan 12 jaar zijn. Daarnaast komen sommige Vlaamse gemeenten tussen in de kosten van een abonnement voor hun inwoners (korting van 20 tot 50%). Verder zijn er ook nog andere kortingen dus ga na of je hiervoor in aanmerking komt.
De tarieven van de MIVB en de TEC zijn meer uniform en de NMBS waarschuwt de reizigers duidelijk voor de gecombineerde MIVB-abonnementen:
Ben je jonger dan 25 jaar, dan raden we je aan om het Student Abonnement en het MIVB-abonnement apart aan te kopen.
Ben je 25 jaar of ouder en wens je maandelijks of driemaandelijks te betalen? Dan is een MIVB-supplement bovenop de NMBS de meest geschikte oplossing.
Het is niet eenvoudig om de voor jou meest voordelige oplossing terug te vinden in dit kluwen van tarieven en kortingen. Ons advies: Informeer je goed op voorhand zodat je niet teveel betaalt.
Op de website van de NMBS vind je meer informatie terug over de gecombineerde abonnementen met De Lijn, MIVB en TEC.
Heb je problemen ondervonden tijden de aankoop of het gebruik van je combi-abonnement? Je kan een klacht indienen bij de NMBS via haar contactformulier.
Als je niet tevreden bent met het antwoord van de NMBS, of als je geen antwoord krijgt binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.