Flex Abonnement


Het Flex Abonnement werd iets meer dan een jaar geleden gelanceerd. Met dit product wil de NMBS inspelen op de huidige trend van telewerken, waarbij personen zich 2-3 keer per week naar de werkplek dienen te begeven. Vandaag is het een handig vervoersbewijs voor iedereen die op regelmatige basis de trein neemt, maar voor wie een standaard abonnement net te veel van het goede zou zijn.

Het Flex Abonnement is enkel beschikbaar via de NMBS-app. Daarom willen we je op enkele aandachtspunten wijzen.

Koop je een Flex Abonnement aan, kijk dan goed dat je de formule kiest die het best voor je past. Momenteel biedt de NMBS vier formules aan:

  • Flex 6: 6 reisdagen op een gekozen traject binnen een periode van 1 maand

  • Flex 10: 10 reisdagen op een gekozen traject binnen een periode van 1 maand

  • Flex 80: 80 reisdagen op een gekozen traject binnen een periode van 12 maanden

  • Flex 120: 120 reisdagen op een gekozen traject binnen een periode van 12 maanden

We kregen enkele klachten binnen van reizigers die niet het Flex Abonnement kochten dat voor hen paste. Wanneer ze bij de NMBS aanklopten om de verkeerde Flex stop te zetten en een nieuwe aan te kopen, merkten ze op dat ze niet het volledige bedrag terugbetaald kregen.

Weet dat een Flex Abonnement 6 of 10 niet terugbetaald wordt, behalve als je de terugbetaling aanvraagt voor de startdatum van je abonnement of op de eerste geldigheidsdatum, binnen 30 minuten na aankoop. Een Flex Abonnement 80 of 120 kan je wél tijdens de geldigheidsperiode opzeggen. In dit geval zal de NMBS echter een bedrag inhouden dat berekend is op basis van het aantal gebruikte maanden.

Als ombudsdienst behandelden we de klacht van een reiziger die een Flex 120 abonnement had aangekocht terwijl dit een Flex 80 diende te zijn. De klant annuleerde het Flex Abonnement 120 en kocht onmiddellijk het gewenste Flex Abonnement 80. De NMBS hield echter al 20% van de prijs van het Flex Abonnement 120 in, omdat de eerste maand reeds was aangevat. Door onze bemiddeling konden we aantonen dat de reiziger nog geen ritten had geactiveerd op het Flex abonnement 120 én dat hij meteen een nieuw abonnement had gekocht. De NMBS was bereid om éénmalig wel het volledige bedrag van het Flex Abonnement 120 terug te betalen en kende de reiziger een bijkomende terugbetaling toe.

Bijkomend raden we je aan om steeds de verschillende producten van de NMBS te vergelijken om te zien wat voor jou het meeste voordeel biedt. Reis je meer dan 3 keer per week met de trein, dan is een Standard Abonnement voor jou misschien voordeliger.

Meer informatie over Flex abonnementen vindt je op de website van de NMBS.

Heb je een klacht of een vraag over Flex abonnement? Neem eerst contact op met de klantendienst van de NMBS.

Als je geen antwoord krijgt, of je kan je niet vinden in het verkregen antwoord, aarzel dan zeker niet ons te contacteren. Je dossier wordt dan door ons onderzocht.


* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.

share