Eurostar sluit zich aan bij de AJC


Als je tijdens een internationale reis zonder doorgaand ticket je aansluiting met de volgende trein mist, kan dat grote gevolgen hebben.

Spoorwegmaatschappijen zijn zich daarvan steeds meer bewust en hebben systemen opgezet om hun dienstverlening te verbeteren. Zo zijn de HOTNAT-regeling (Hop On The Next Available Train) en de AJC (Agreement on Journey Continuation) commerciƫle overeenkomsten die werden gesloten tussen verschillende spoorwegondernemingen.

Weinig reizigers en zelfs spoorwegpersoneel blijken het HOTNAT- of AJC-principe te kennen. Gestrande reizigers, die niet weten wat ze moeten doen en ook niet de juiste informatie krijgen, kopen dan onnodig nieuwe vervoerbewijzen. Als ze achteraf een terugbetaling vragen, wordt dit vaak geweigerd.

In ons nieuwsbericht van juni legden we deze principes uit en zeiden dat Eurostar nog geen deel uitmaakte van de AJC, maar sinds 1 september is dat niet langer het geval. Eurostar voegde op haar website dan ook een FAQ-sectie toe over HOTNAT en AJC. Ook is er een brochure beschikbaar in het Engels, Frans en Duits.

Had je tijdens je reis een probleem en werd je niet de juiste service aangeboden, dan kan je een klacht indienen bij de betrokken spoorwegonderneming. Op onze FAQ-pagina vind je een lijst met de contactgegevens van de verschillende spoorwegondernemingen.

Ben je niet tevreden over het antwoord, of kreeg je geen reactie binnen de maand, dan onderzoeken wij graag jouw dossier.

share