We behandelden dossiers van reizigers die een ticket kochten via een smartphone van iemand anders, of een andere persoon een ticket lieten kopen in hun plaats. Ze sloegen het ticket dan op als afbeelding op de eigen smartphone om te gebruiken als vervoersbewijs. Dit kan echter leiden tot een regularisatie en soms zelfs tot een boete.
Een print screen van een ticket dat werd gekocht via de app beschouwt de NMBS niet als een geldig vervoersbewijs, ook al bevat deze afbeelding alle nodige informatie zoals de naam van de reiziger, het tijdstip van de aankoop, de reisdatum, het traject, …
De NMBS is van mening dat de reisdetails op afbeeldingen van tickets gewijzigd kunnen worden. Daarnaast is het voor treinbegeleiders niet mogelijk om de QR-code van een screenshot in te scannen. Om fraude te voorkomen aanvaardt de NMBS enkel het vervoersbewijs met de originele QR-code als geldig ticket.
Een advies dat we daarom graag aan alle reizigers meegeven: zorg steeds dat je het originele (digitale) ticket op zak hebt als je met de trein reist!
Heb je vragen over de aankoop van vervoersbewijzen via de app of website, dan kan je contact opnemen met de NMBS-klantendienst via het contactformulier of door te bellen naar 02/607.30.00.
Ben je niet tevreden met het antwoord van de NMBS, of krijg je binnen een maand geen antwoord, dan helpt Ombudsrail je graag verder.