De coronapandemie en internationale treinreizen: dossier in de kijker
Ombudsrail ontving in 2021 heel wat internationale dossiers waarbij de coronapandemie een grote rol speelde.
Reizigers die een reis boekten in het voorjaar van 2020 werden regelmatig geconfronteerd met afgeschafte treinen als gevolg van de coronapandemie en de lockdown.
De spoorwegondernemingen stelden zich flexibel op en versoepelden de terugbetalingsvoorwaarden, maar deze hielden in het begin geen rekening met de onvoorziene lange duur van de pandemie. Soms werden reizigers niet voldoende geïnformeerd over hun rechten.
Het spreekt voor zich dat dit leidde tot een aantal ombudsdossiers. Zoals ook dit:
Nog voor het uitbreken van de pandemie boekt een klant bij Thalys een reis in mei 2020. Door de coronacrisis worden de bewuste treinen afgeschaft waarop Thalys de klant informeert dat hij zijn tickets gratis kan omwisselen of laten terugbetalen.
De klant contacteert Thalys in juli 2021. Thalys weigert echter de tickets om te wisselen omdat ze ondertussen niet meer geldig zijn. De klant kon de tickets slechts tot 1 jaar na de reisdatum omruilen.
Wanneer de reiziger onze dienst inschakelt, vragen wij een kopie van de communicatie op. Wij merken dat de omboekingstermijn van 1 jaar niet vermeld werd. De klant kan volgens ons dus niet verweten worden dat hij Thalys te laat contacteerde.
Wij verwijzen daarnaast naar de Europese regelgeving. Als je trein afgeschaft wordt en er geen andere trein is die je met minder dan 60 minuten op je eindbestemming kan brengen, heb je recht op een terugbetaling van je ticket of de voortzetting van de reis.
Thalys aanvaardt ons compromisvoorstel en betaalt de originele boeking volledig terug in waardebonnen.
In deze fase van de pandemie rijden de meeste (internationale) treinen terug en zijn de reisbeperkingen minder streng. Als je nu een internationale treinreis wil boeken, kijk je best na of er nog bijzonder commerciële voorwaarden van toepassing zijn. Kijk ook naar de tariefvoorwaarden van de tickets die je koopt. Sommige tarieven laten bijvoorbeeld geen terugbetaling of omwisseling toe. In dit artikel geven we je enkele aandachtspunten.
Ken je rechten bij een vertraging of afschaffing van je trein. Meer hierover lees je in dit artikel. Op onze website www.ombudsrail.be vind je een uitgebreider overzicht van je rechten als treinreiziger.
Vind je dat je aanvraag voor de terugbetaling of omwisseling van je tickets onterecht werd geweigerd? Ben je niet tevreden over het antwoord van de spoorwegonderneming op je klacht of kreeg je geen antwoord binnen een termijn van 1 maand? Neem contact op met ons. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.