Coronacrisis: Treinaanbod vanaf 4 mei
Volgens de NMBS en Infrabel zal er vanaf 4 mei weer een maximaal treinaanbod zijn, met eveneens een maximale samenstelling van de treinen. Ze raden reizigers aan om hun verplaatsingen te spreiden en trajecten te kiezen tijdens de daluren.
Op de website van de NMBS vind je alle aandachtspunten. We lichten er de volgende uit:
Mondmasker
Vanaf 12 jaar ben je verplicht een mondmasker te dragen in het openbaar vervoer of een ander alternatief dat toelaat om je mond en neus te bedekken. Deze verplichting geldt ook op de perrons en in de stations. De politiediensten zullen regelmatig controles uitvoeren.
Wijzigingen aan de dienstregeling
Controleer zeker de reisplanner vanaf 1 mei. Naast de wijzigingen door de Coronacrisis, zijn er ook de bijkomende lichte aanpassingen die normaal elk jaar in het begin van april gebeuren. Ook wijzigingen door werken aan het spoor of treinen die worden vervangen door bussen, vind je terug in de reisplanner.
Assistentie voor personen met beperkte mobiliteit
De NMBS zegt dat ze vanaf 4 mei de assistentie aan personen met een handicap, slechtzienden en personen met beperkte mobiliteit onder bepaalde voorwaarden zal hervatten. Je moet de assistentie minstens 24 uur op voorhand aanvragen en zal moeten gebeuren zonder fysiek contact.
Verlenging geldigheid vervoerbewijzen
Ombudsrail krijgt veel vragen van reizigers met een vervoerbewijs dat verviel tijdens de coronacrisis of pendelaars die willen dat hun abonnement verlengd wordt met de periode dat ze het niet konden gebruiken.
De NMBS heeft inmiddels beslist om de geldigheid van de papieren 10-rittenkaarten (bv. Youth Multi-Go Pass 10, Standard Multi-Rail Pass …) tot 30 juni 2020 te verlengen als ze vervielen tijdens de lockdown. Op dit moment beschikken wij niet over meer gedetailleerde informatie. De NMBS geeft ook geen verdere uitleg over een eventuele verlenging van treinabonnementen.
Meer informatie over de dienstregeling en de maatregelen die van toepassing zijn vanaf maandag 4 mei, kan je terugvinden op website van de NMBS en de verschillende communicatiekanalen van de NMBS (Facebook, Twitter, aankondigingen en infoschermen in de trein en het station …).
Als je bijkomende vragen of klachten hebt over de genomen maatregelen, kan je contact opnemen met de klantendienst van de NMBS.
Krijg je binnen de maand geen reactie van de spoorwegonderneming of ben je niet tevreden met haar antwoord? Neem contact op met Ombudsrail. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.
* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.