Bagage meenemen op internationale treinen
Een internationale treinrit plannen voor je vakantie geeft je zin om te reizen. Maar om ervoor te zorgen dat de ervaring geen nare droom wordt, is het een goed idee om wat praktische informatie in gedachten te houden.
Elke vervoerder heeft zijn eigen regels voor het vervoeren van bagage. Zo kan de SNCF je op een TGV INOUI-trein bijvoorbeeld een boete geven als je gedemonteerde of geplooide fiets niet correct in een gelabelde hoes met de juiste afmetingen is verpakt. Om te weten hoeveel bagage toegelaten is, welk type, wat de maximale afmetingen zijn, of de bagage al dan niet gelabeld moet zijn, een speciale plaats in de trein moet innemen... en om nog vele andere antwoorden te vinden op vragen die je je misschien nooit gesteld hebt, nodigen wij je uit om de websites van de betrokken maatschappijen te raadplegen: NMBS, NMBS Internationaal, Eurostar, TGV INOUI, TGV France-Italie, TGV INOUI naar Spanje, OUIGO, DB, NS. Let op: zelfs als je je tickets via NMBS Internationaal hebt gekocht, raadpleeg je best de informatie van de betrokken vervoerder om zeker te zijn dat je over de meest recente, volledige en actuele informatie beschikt.
Als we aan bagage denken, mogen we eventuele verloren voorwerpen niet vergeten. Ook hier verschillen de regels en procedures van vervoerder tot vervoerder: NMBS, Eurostar, SNCF (TGV, TGV INOUI, OUIGO, enz.), DB, NS. Als algemene regel geldt: reageer snel en geef zoveel mogelijk details, zowel over je reis als in de beschrijving van het verloren voorwerp.
Heb je een probleem met je bagage of ben je iets vergeten in de trein? Je kunt contact opnemen met de vervoerder (zie bovenstaande links).
Ben je niet tevreden met het antwoord of krijg je geen antwoord binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.
* Alle informatie in dit bericht is gebaseerd op gegevens die op het moment van publicatie bij ons bekend waren. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden als gevolg van veranderingen in de informatie.